کد مطلب:228293 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:225

یونس بن عبدالرحمان
وی از ثقات اصحاب موسی بن جعفر و حضرت رضاست. او از وجوه شیعه و صاحب منزلتی عظیم بوده است كه در ایام هشام بن عبدالملك متولد شده و حضرت صادق(ع) را بین صفا و مروه دیدار كرده ولی از حضرت موسی بن جعفر و حضرت رضا روایت نموده است و حضرت رضا(ع) بعضی از اصحاب را در علم وفتوی به او ارجاع داده اند.

نوشته اند كه واقفه حاضر شدند اموال فراوانی به وی بپردازند تا از قول به امامت حضرت رضا(ع) منصرف گردد و او قبول نكرد و بر حق ثابت ماند.

تفریشی از كتاب «مصابیح الانوار» شیخ مفید نقل می كند كه ابوهاشم جعفری كتاب «یوم ولیله» یونس را به حضرت عسكری (ع) عرضه داشت، حضرت پرسید: تصنیف كیست؟ عرض كرد: نوشته یونس مولی آل یقطین است. امام فرمود: خداوند در روز رستاخیز در برابر هر حرف آن نوری به وی عطا فرماید.

عبدالعزیز بن مهتدی قمی كه سمت وكالت حضرت رضا(ع) را داشته به آن حضرت عرض كرد: من همه وقت موفق به زیارت شما نمی شوم، معالم دین را از چه كسی بگیرم؟ فرمود: از یونس بن عبدالرحمان. نقل شده است كه حضرت رضا(ع) سه بار بهشت را برای یونس ضمانت فرمود.

یونس از كسانی است كه شیعه بر فقاهت و مقام علمی آنان و صحت احادیث منقوله از ایشان اجماع دارند. ابن ندیم وی را علامه زمان خود شمرده است.

یونس دارای تألیفات بسیاری است كه به قول شیخ در فهرست، بیش از سی كتاب است كه نام آنها را در فهرست مزبور و رجال نجاشی می توان دید.